Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/chapreza/domains/chap-reza.ir/public_html/plugins/system/t3/includes/menu/megamenu.php on line 141
بروشور

بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و... در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد.
مثلا اگر شما تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد: بروشور محصولات شامپو حاوی: انواع سری شامپوهای تولید شده اعم از شامپو آلئوورا (مخصوص موهای چرب ، خشک و معمولی)، شامپو سیر (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی)، شامپو حجم دهنده (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی) و... که هر یک حاوی اطلاعاتی مربوط به خواص و فواید محصول، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف، قیمت محصول، تفاوت هر یک از محصولات با یکدیگر و ... که تمامی این اطلاعات برای مصرف کننده، داده می شود تا از میان آنها یکی را بر اساس توضیحات مندرج، برگزیند.
 بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می گردند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد
در وهله اول به نظر میرسد که بورشور هم مانند کاتالوگ است و فرقی نمیکند.
اما به واقع فرقی است اساسی میان بروشور و کاتالوگ.
کاتالوگ ها برای واسطه ها و توزیع کننده ها طراحی و چاپ میگردند، اما بروشور برای مصرف کننده جز طراحی و چاپ میگردد.
اصولا وقتی طراحی بروشور را آغاز میکنید باید به این نکته توجه داشته باشید که اساسا این برگ، قرار است به دست آخرین نفری که میخواهد این محصول را مصرف نماید، برسد.
طراحی و چاپ بروشور بسیار کم هزینه تر از طراحی و چاپ کاتالوگ میباشد. اساسا در کاغذهایی با گرم پایین منتشر میگردد و در تیراژ بالا چاپ میشوند.
بروشور ها حاوی نکات و اطلاعاتی است که به درد مصرف کننده حین مصرف یا انتخاب کالا خواهد خورد.
بروشورها در اندازه و سایز های مختلف چاپ میشوند و هیچ اندازه استانداردی برای آن وجود ندارد. آنها میتوانند لت دار یا منگنه ای باشند. لت دار آن میتواند سه لت یا دولت و یا ...باشد.
استانداردهاي بروشور
وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد بايد به نحوه استفاده از بروشور كاملا توجه داشته باشيد. بروشور نوعي تبليغات چاپي است كه هدف آن ترويج اطلاعات يا تبليغ يك محصول يا خدمات است طراحي يك بروشو مستلزم شناخت اصول اساسي تبليغات، نوشتن، متن آگهي و توليد است. بروشور همچون ديگر انواع موارد تبليغاتي ، به يك مفهوم و محتوا نياز دارد كه به هم پيوند بخورند. بروشور براساس نوع طرح مي تواند ساده تك رنگ، سه لتي ساده باشد. شكل اندازه بروشور بسيار متفاوت است . رايج ترين بروشورها معمولاً سه لتي و با ابعاد 27×21 سانتيمتر است و يا چهار لتي 35×21 سانتي متر. برخي از بروشور ها از قطع بولتن يعني يك لتي 42×27 سانتيمتر استفاده مي شود زيرا بايد اطلاعات را بيش از اطلاعاتي كه در قطع استاندارد جاي مي گيرد، در خود جاي دهد. بروشورها نقش اطلاع رساني دارند و به عنوان حاملي براي معرفي، شرح حال و تبليغ محصول استفاده مي شود. بروشورها وسيله اي مناسب براي تبليغ و اطلاع رساني به مخاطبين خاص درباره كنفرانس و ديگر رويدادها است يا صرفاً مي توانند آموزشي باشند و اطلاعاتي درباره بهداشت عمومي يا مطالب عمومي نظير اين به مردم بدهند. بروشورها را مي توان به صورت پست مستقيم باشد با يك، دو، سه، چهار يا پنج ستون.
نكاتي كه بايد پيش از شروع طراحي بروشور مدنظر داشت:
1- موضوع يا هدف اين بروشور چيست؟
2- مخاطب كيست؟ اگر بيش از يك مخاطب وجود دارد، شايد بخواهيد كه چند بروشور طراحي كنيد.
3- مشتري چگونه از اين محصول يا خدمات استفاده خواهد كرد؟
4- چه اطلاعاتي در متن بايد لحاظ شود ؟
5- چه كسي متن آگهي را خواهد نوشت؟
6- پيام چيست؟
7- براي ارائه پيام، ميزان اطلاعاتي كه بايد در متن جاي گيرد و مخاطب كدام قطعي از همه مناسبتر است.
8- آيا مي خواهيد براي جذاب تر كردن جلد بروشور از تصوير استفاده كنيد يا مي خواهيد از يك عنوان سياه و چشمگير استفاده كنيد.
وقتي يك بروشور طراحي مي كنيد – و يا هر نوع آگهي چاپي – را طراحي مي كنيد ، جامعيت و سادگي كليدهاي اصلي طرح موفق است. عنوانهاي اصلي و عناوين فرعي بايد در آگهي منسجم و يكپارچه باشند و بايد در قياس با متن آگهي متمايز و متفاوت باشند. اگر از قلم هاي مختلفي است بهتر است كه شكل قلم ها با هم همخوان و سازگار باشند.

تازدن بروشور:
شيوه هاي تا زدن بروشور بخشي از فرآيند طراحي بروشور است . حاشيه ها و لته ها بايد به نحوي سامان يابند كه وقتي تا ميخورد، طرح كلي و اندازه ها همچنان حفظ شود. در بروشورهاي سه لتي ، بايد سه ستون با فاصله ستون هايي به اندازه يك سانتي متر يا دوبرابر پهناي حاشيه باشد. ضروري است كه پيش از شروع طراحي ، يك ماكت ساده از بروشور تهيه كنيم. بدين ترتيب ميزان اطلاعاتي كه بايد در هر لت جاي گيرد مشخص مي شود. اين ماكت به شما امكان مي دهد تا نحوه صفحه آرايي لته ها را معين كنيد . و تجربه گري با تاها را آسان مي سازد. چندين نوع تاي مختلف نيز وجود دارد: تاي دروازه اي، تاي كتابي و تاي مركزي .



نكات مهم:
بروشور را به نحوي نگاه كنيد كه گويي شما خود مخاطب نهايي آن هستيد.
اطلاعات بايد به ترتيب اهميت نظم يابد.
اطلاعات بايد ساده و صريح ارائه شود.
صفحات جلد بايد با هم همخوان باشند.
لته هاي جلد بايد ازنظر طرح و اطلاعاتي كه ارائه مي دهند همخوان باشند.
صفحات بايد از نظر بصري متعادل و متوازن باشند.
تصاوير و عكس ها بايد با متن هماهنگ باشند و جلوه بصري صفحه را تقويت كنند. نبايد متن و اطلاعات را تحت الشعاع قرار دهند.
كاغذي كه انتخاب مي كنيد بايد متناسب با طرح بروشور باشد و به آساني تا بخورد.

 

تفاوت بین کاتالوگ ها و بروشورها در چیست؟

بروشور اغلب با متن ها و موضوعاتی در مورد یک کالا شروع می شود و با استفاده از عکس ها و المان های گرافیکی تکمیل و تکمیل تر می شود. پیشنهاد می شود برای طراحی یک کاتالوگ خوب حتما از عکس و متن و المان های گرافیکی به یک میزان مشخص استفاده شود تا تاثیرات یکسانی برای مخاطب داشته باشد و توازن کار به هم نخورد.
بروشورها از اندازه های مشخصی برخوردار نیستند و قابلیت انعطاف در اندازه را دارند . به همین خاطر طراح میتواند با استفاده از ایده خود یک بروشور خوب طراحی کرده و از هر اندازه عکس و متنی درون ان بهره ببرد هر چه این اندازه بزرگتر باشد دسته طراح بروشور هم برای استفاده از متن و المان و عکس بازتر است و میتواند از انواع خط تا و برش برای آن استفاده کند.

 

بروشورها از نظر طراحی و چاپ به سه دسته زیر تقسیم می شوند:
بروشورهای لتی : بروشورهای لتی به بروشورهایی می گویند که دارای چند صفحه هستند و این صفحات پس از تا زدن به لت تبدیل می شوند. بروشرهای لتی بصورت رو یه هم تا شده که می تواند زیگزاگ و ساده هم قلمداد شود مورد کاربرد هستند . این گونه بروشور ها را آکاردئونی هم می گویند که به این صورت است که یک صفحه A4 را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و برای هر قسمت طراحی مخصوص به خورد را انجام می دهیم . یک صفحه را بعنوان صفحه اصلی قرار داده که بر روی آن اسم شرکت درج می شود و در قسمتی دیگر که صفحه آخر هم هست شماره و آدرس قرار می گیرد . در صفحه ای دیگر شروع به مقدمه نویسی می کنیم و 3 صفحه داخلی که کنار هم قرار میگیرند یک طرح کلی که نوشته هایش بصورت ترتیبی از صفحه 1 شروع میشود و تا آخر 3 صفحه پایان می یابد. نوع خط تا در طراحی این گونه بروشورها بسیار مهم هستند.
بروشور فرمی : بروشورهای که بصورت کتابچه هستند و دارای صفحات زیادی هستند و ما مجبوریم آنها را به وسیله چسب گرم و منگنه صحافی کنیم بروشورهای فرمی نامیده می شوند. در بروشور های فرمی نسبت به بروشورهای لتی تعداد صفحات بیشتری را شاهد خواهیم بود و برای صحافی هم باید از چسب گرم و منگنه استفاده شود.بروشرهای فرمی به دلیل استفاده از صفحات زیاد قابلیت استفاده عکس ها و متن های زیادی هم دارند . بیشتر این بروشورها را با کاتالوگ ها مقایسه می کنند . در صفحه جلد آن ها از اسم شرکت استفاده میشود و در صفحه آخر نشانی و تلفن استفاده می شود . در ضمن در این نوع بروشور میتوان بطور کامل در مورد کالا و جزییات آن شرح داد.
بروشور اسلیپ کیس : این بروشورها  را بعنوان پوشه استفاده می کنند و در بعضی اوقات به آنها فولدر هم می گویند. این فولدرها بعنوان پوشه عمل کرده و برای گذاشتن ورقه های جدا جدا در کنار هم مورد استفاده قرار میگیرند .در چاپ این این بروشورها از کاغذهای گلاسه و ایندلبرد 250 تا 300 گرم استفاده می شود که مقاومت بیشتر و ماندگاری بالاتری دارند. برای ساخت این بروشورها پس از چاپ بروشور بر روی جلد آنها لایه ای از سلفون کشیده می شود.این سلفون باعث مقاومت بیشتر این فولدرها می شود و برای استفاده بهتر از این فولدر ها پس از تهیه قالب و تیغ جایی را برای گذاشتن کارت ویزیت و سی دی می توان تعبیه کرد.
پامفلت و یا لیفلت : پامفلت و لیفلت اغلب از بروشورهایی هستند که در تولید آنها از کاغذهای با گراماژ پایین استفاده می شود. بصورتی که از پامفلت برای استفاده از دفترچه های راهنمای کالا بیشتر استفاده میشود و در آن از کاغذهای تحریر 80 گرم یا پایین تر استفاده می شود. لیفلت ها هم اغلب برای بروشورهایی که در جعبه های دارو استفاده می شود کاربرد دارد.اغلب این دو نوع بروشور بصورت تک رنگ و مشکی بکار میروند و بیشتر اوقات اصلا جنبه تبلیغاتی نداشته و فقط برای آموزش بکار میروند.
وقتی طراح بروشور عکسی را در بروشور قرار می دهد باید مقداراهمیت آن عکس در بروشور را بداند . مثلا برای عکس های با اهمیت بیشتر باید اندازه بزرگتری را در بروشور به آن ها اختصاص دهد . البته کیفیت عکس هم بسیار مهم است و در بعضی اوقات نباید برای عکس های با کیفیت پایین فضای زیادی را قرار داد.
 استفاده از رنگ ها در طراحی بروشور از اهمیت بالایی برخوردار است . استفاده درست و بجا از هر رنگ باعث جلب توجه بیشتر مخاطبان و خوانندگان بروشور میشود. البته استفاده نابجا از رنگ ها می تواند مخاطب را خسته کند و او بروشور را مطالعه نکرده دور بیندازد . پس پیشنهاد می شود در انتخاب رنگ ها در بروشور دقت لازم را به عمل آورید. برای بروشورهای با تعداد صفحات بالا پیشنهاد می شود حتما از شماره صفحه استفاده شود . به ترتیب اولویت صفحات چیدمان شده  و شماره صفحه بخورند. پیشنهاد میشود در انتخاب فونت صفحات هم نهایت دقت را به عمل آورید چون بزرگی فونت هم عاملی برای استفاده نکردن مشتریان از بروشور است.